ייעוץ לגופים ציבוריים וממשלה

מדיניות ציבורית

הניסיון המצטבר וההכרות המעמיקה של הצוות שלנו בראשות ירום אריאב יכולים להוסיף ערך מוסף קריטי למנהלים בשרות הציבורי בבואם להגדיר מדיניות, לתכנן רפורמות שונות ולהוציאן לפועל, לתקן כשלי שוק, לפרסם מכרזים שונים ועוד. הוכחנו זאת בעבודות ייעוץ רבות שנעשו עבור המגזר הציבורי.

המשך קריאה

קיים מגוון רחב של כלים שעומדים לרשות המגזר הציבורי בבואו ליישם את המדיניות הציבורית: חוקים ורגולציות, פעולות באמצעות עובדי מדינה, תקציבי תמיכות, קניית שירותים, מיסים והיטלים שונים. המדיניות הציבורית מתבטאת לעיתים באיתור תופעות בלתי רצויות ובתיקונן או הסרתן. שינוי מקיף במדיניות יכול להתבטא ביישום של רפורמות שונות במשק. עבודת התכנון והניתוח הכלכלי, הכרוכה לעיתים קרובות בקביעת המדיניות הציבורית, צריכה להתבצע מנקודת ראות המשק, בניגוד לעבודת הניתוח הכלכלי עבור הפירמה הבודדת.

מקרו כלכלה

ירום אריאב שכיהן כמנכ"ל משרד האוצר בזמן המשבר העולמי של 2008 הוא כלכלן מקרו מהמעלה הראשונה. הצוות שלנו, בראשות ירום אריאב, מתמחה בניתוח מקרו כלכלי מקומי ועולמי. גם גופי השקעה גדולים נדרשים לעיתים מזומנות לניתוח מקרו כלכלי מקצועי שאותו אנו מספקים. ניתוח ותחזיות מקרו כלכליות משמשות את קובעי המדיניות הפיסקלית והמוניטרית במשק, וכן את גופי ההשקעה והחיסכון במשק.

ניתוח תרומה למשק

ירום אריאב עמד בראש מספר צוותים שביצעו עבודות על התרומה למשק של מפעלים וענפים ובהם בתי הזיקוק, חיפה כימיקלים, ענף המלט, הגז הטבעי ועוד. קובעי המדיניות הציבורית נזקקים לא אחת לבחינת התרומה של חברה או של ענף למשק הלאומי.

המשך קריאה

ניתוח כזה כולל בדרך כלל את ההשפעות הישירות של החברה הנבחנת על המשק שמתבטאת בערך המוסף הישיר של החברה בהעסקת גורמי הייצור במשק. ולכך מוסיפים את ההשפעות העקיפות, כולל השפעות חיצוניות על איכות הסביבה למשל. ולבסוף את ההשפעות המושרות (Induced) בשביל לקבל את סך התרומה למשק.

ניתוח ענפי והסרת חסמי תחרות

ירום אריאב הוביל לאורך השנים מהלכים משמעותיים לפתיחת המשק לתחרות. ניתן למנות כאן את הפרטת הסחר הממשלתי, חיסול קרטלים של מפעלי השמנים, טחנות קמח ומאפיות בשנות השמונים, חשיפת המשק לייבוא מתחרה בראשית שנות התשעים, הסרת חסמים שמקורם במכון התקנים, פתיחת שוק המלט לתחרות בשנת 2013 (יועץ כלכלי לוועדת הרשקוביץ) ועוד.

המשך קריאה

ניסיון רחב זה מסייע לגופים ציבוריים כגון אגף התקציבים באוצר לתכנן את הרפורמה הענפית ולהוציאה מן הכוח אל הפועל. דוגמאות לכך הן העבודה שביצענו עבור ועדת הרשקוביץ לפתיחת שוק המלט לתחרות, העבודה על מדיניות עידוד המו"פ והקמת רשות החדשנות, עבודה עבור מנהל הדלק על מבנה שוק הזיקוק וחלופות לבז"ן ועוד. רפורמות ענפיות להגברת התחרות נתקלות בדרך כלל בהתנגדות רבה מצד הנהנים מהסטטוס קוו. התנגדות זאת כרוכה לעיתים קרובות גם בגיוס כוח פוליטי. יישום מוצלח של רפורמה ענפית מחייב ידע וניסיון רב, תכנון מדוקדק, כימות הנזק שבאי התחרות, והתנהלות מושכלת לנטרול ההתנגדויות.

Skip to content
אנו שמים דגש רב עבור התאמת אתר אינטרנט זה לתקן הנגישות הישראלי. באתר בוצעו התאמות נגישות לפי תקן 5568 ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ניתן לגלוש בו באופן נגיש יותר דרך הדפדפנים כרום ופיירפוקסהננו עושים את מירב המאמצים על מנת לבצע התאמות נגישות באתר, ייתכן ובאתר זה ימצאו רכיבים ו/או עמודים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש, במידה ונתקלת בכשל נגישות כלשהו נודה לך אם תדווח לנו על כך דרך עמוד יצירת הקשר. אנו נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר גלישה נגישה ונוחה באתר זה לכולם.
סטטוס תאימות